Showing posts with label DiRi InI. Show all posts
Showing posts with label DiRi InI. Show all posts

masalah menyusu

Tajuk jer ai jenamakan "Masalah" sebenarnya xdek masalah punnn... 

ok.

ai, anak sulung baru setahun 3 bulan kot dah mengandungkan Adam Haris. Qisha memang menyusu sepenuhnya, dan xminum susu tepung.

Macam-macam dh ai buat nak bagi Qisha minum susu tepung. Semua susu ai try, hmmm - tetap xnak. semua jenis botol ai try, pun xnak..semua jenis puting ai try, pun xnk. So, kesiankan nak stop dari dia menyusu.

mama ai org lama2. 
Kata dia, mana boleh menyusukan kakak nanti adik xcukup khasiat. Gulp !
Macamana ni. dahlah xplan pun nak anak no.2 dlm masa cepat sangat tp my laling memang naklah kan. dan xkan nak biarkan Qisha lapar. Ohoooo..

So, i nekad, i teruskan menyusukan Qisha walaupun masa tu tgh pregnant.

Ok, tipulah kalu ai xmenggugelkan. 
gugel dan gugel dan gugel....................................Jawapan xjumpa.

i tetap menyusukan Qisha. Alhamdulilah, xdek peapa. Insyallah. Yakinlah syg2. Yakin kpd Allah. Ai kerja tau - kerja ofis. kdg2 adalah kena outstation. So bab bengkak susu + bengkak kaki pregnant + pening muntah + xdek daya nak susukan Qisha tu memang sgt2 terkesan dalam diri ai.

Nekad !
Susukan ajer sampai ai bersalinkan Haris. 

Bila bersalin...Kali pertama Qisha xmenyusu lebih dari 24jam sebab ai kena berada dalam wad selepas bersalin (untuk pemantauan), sehari jer. Kesian kan.

Masa nilah, dlm fikiran ai akan kata-kata nenek2 kat kg ai. 

"kakak dh minum bhg adik punyer"

ada logik ke ayat tu??? hmm, ai xtau. kann misi selalu ckp, susu yang kaler kekuningan tulah yang paling bgs utk baby baru lahir. Tapi bila dah kakak dok menyusu, hbs kaler semua dia sedut kan. haha. So, apa kaler lagi untuk adik?

xper, YAKIN. gunakan konsep demand n supply. mcm kita belajar ilmu ekon0mi tingkatan 4 dulu2. Akan ada bahagian masing. insyallah

So, pengalaman ai, 2 tahun jugaklah menyusukan adik dan kakak. xdek pun masalah xcukup susu. ai berhenti menyusukan Qisha masa Qisha umur 4tahun lebih dan Haris Masa Umur 2 tahun.

So matematik ai kira :- air start menyusu dari 26.05.2011 (Hari Qisha lahir) - 21.1.2015 (umur haris 2 tahun cukup) = jumlah keseluruhan menyusu tanpa henti : 4 tahun lebih. 

Dan ai ni xberapa minat dengan apa-apa pemakanan tambahan. ai xminum pun susu. Tapi apabila minda kita dah set untuk susukan anak, susukan anak, anak kena minum dan kenyang dengan susu kita dan mama nak anak mama minum susu mama, alhamdulilah, allah permudahkan.

(ai ada pengalaman tau, menyusu serentak 2 orang..haha) ingat satu jer, ai kata pd diri ai, andai kata ai ada anak kembar pun akan berlaku perkongsian kan. 

okey uoll, be positif. apa sahaja kita buat mesti yakin. mesti teruskan. xdek benda yang kita buat semua mengikut perancangan dan akhirnya berjaya macam dalam drama atau novel. Tapi, kita mesti pastikan untuk kita berjaya walaupun kita berjalan di atas kaca dan duri. akhirnya, matlamat dalam genggaman.

u, seronok tau bila anak di atas lengan kita. wahhhh, pengalaman berharga yang xkan dapat pada semua orang dan masa kita. alhamdulilah.

jangan risau-risau. tidak ada masalah. ai bukan doktor bukan bomoh tapi ai hanya menulis berdasarkan pengalaman.

----------------------------

Jom tgk fb kedai kecil ai : https://www.facebook.com/qcorelle.qvantage?fref=ts

#kedai pinggan mangkuk

#Kedai Perfume





masa ni Qisha umur 3 tahun n Haris setahun..

jarak diorang tu mcm setahun sorang jer..tp haris lahir bulan 1/2013 n Qisha bulan 5/2011. ikut tahun macm 2 tahun..ikut bulan, xcukup pun. haha...

apa yang perlu ejen insuran berikan kepada pelanggan

MAAF..saya bukan ingin menimbulkan apa-apa isu..

dan saya bukan enejn insuran (hingga ke hari ini, esok xtahulah kot2 saya tergerak hati untuk menerima cabaran sebagai seorang ejen insuran)

apa yang ingin saya katakan...

1.

Insuran memang penting untuk saya, untuk keluarga. Kenapa penting ?? sebab yg kita byr bulan2 tu yang tak nampak untuk apa kita byr tu lah yang akan tolong kita masa kita dlm kesusahan.

cth : penyakit biasa org pompuan - untuk sampai dotor ishtiharkan penyakit tu mmg mengambil masa yang lama. dan proses yang kita jalani tu memerlukan duit. betulkan...at least, insuran ada yang menyelamatkan kita untuk kita buang perasaan sakit hati, lambat, "khidmat kureenggg baik" atau perkara-perkara yg menyakitkan hati kita jika kita mampu membiyai sendiri segala kos perubatan dengan cara insuran.

nak lebih lanjut, ejen biasa akan bercerita lebih lanjut.

2.
cuma, apa ejen kena tahu di hati kami sebagai pelanggan...


2.1 TOLONG KAMI PANDU KAMI

maksud saya, jgn ejen datang sebagai pembaca takdir. maksudnya, "Awak tak tahu esok awak masih hidup sempurna atau x" @ "Awak mampu ke nak duduk di hopital bertaraf 5 bintang" @ "Awak yakin awak sihat selamanya"

please, kakak & abang ejen, datanglah kepada kami bawak pakej. bukan bawak takdir. Kami blurr bab insuran tetapi anda memang terlalu profesional mengenai insuran. 

datanglah kepada kami dengan cara kenal kami siapa, cth : saya seorang ibu kepada 2 anak dengan gaji RM1500.00/ sebulan..jadi apa kemampuan saya untuk melanggani pakej dalam  insuran anda.

nasihatlah kami tentang tiap2 pakej yang ada. Bukan lebih kpd nk copy IC n SIGN. 

Maaf sgt2 

2.2 Ramai ejen diluar sana dengan pelbagai syarikat insuran

Syarikat akan mempelbagaikan produk mereka untuk mendapat keyakinan pembeli. Tapi bagi sayayang xberapa banyak masa untuk mengkaji produk2 setiap syarikat dengan bahasa insuran yang memang saya pyh nak memahami, saya mmg akan memberikan kepercayaan sepenuhnya kpd ejen yang dtg dihadapan saya.

so, macamana saya nk pilih ejen yang baik?? 

adakah saya perlu beli byk insuran untuk saya seorang?

mampukah saya??

jadi, perkara ini biasa berlaku kepada pembeli. Kami bertawakal kepada setiap ejen. Ramai yang kata pilihlah ejen yang sepenuh masa bekerja untuk insuran. Andaian saya, TAK KOT. apa yang perlu ejen buat, datang kepada kami dengan kejujuran anda.

Kalaupun kami dh sign tanpa kejujuran maklumat, masa claim nanti segalanya akan diketahui juga.

2.3 APA YG KAMI NAK TAHU

ini lebih kpd saya, apa yang saya nak tahu

(1.1) nak tahu anda akan menjadi ejen saya sampai saya berumur 80 tahun ker? sebab polisi biasanya sampai antara umur 80 hingga 91 tahun

(1.2) Kami nak tahu tentang disebalik byrn yg kami buat. Contoh dlm byrn tiap2 bulan tu apa % yang kami byr. 
mklmkanlah kpd kami bila kami nk claim akan ada co insuran @ byrn2 lain yang tidak dicover oleh syarikat insuran. 

Kerana, bila dihari "kejadian", insuran akan membantu kami sepenuhnya dan tidak akan ada lagi ayat

memang insuran tu menipu...

walhal, insuran tu sebenanya payung yang mendamaikan. tidak siapa yang akan bantu kewangan kita di ketika itu..percayalah...sebab perubatan ini terlalu mahal kosnyer.

(1.3) maklumkanlah kpd kami ttg proses claim, bg tau kami cara anda bekerja...jadi tidaklah kami akan aim anda xbuat kerja...



*************** maafkan saya tentang entry ini..nak tulis panjang2 lagi saya risau akan di "bom" oleh anda yang salah phm maksud saya.......TQ

Nota Kaki : BELILAH INSURAN UNTUK DIRI ANDA DAN YANG TERSAYANG KERANA ITULAH HADIAH YANG PALING BERHARGA UNTUK DIRI KITA & INSAN YANG PALING DEKAT DI HATI KITA.     

----------------------

Jom tgk fb kedai kecil ai : https://www.facebook.com/qcorelle.qvantage?fref=ts

#kedai pinggan mangkuk



#Kedai Perfume


I.N.S.U.R.AN pada pandangan saya....

mintak maaf ---- memang hot topic...

coretan kali ni bukan nak mempertikaikan mana-mana pihak. Tapi lebih kepada saya yang masih belum mendapat jawapan di atas pilihan yang saya buat.

Tajuk 1 : Perluker insuran ?????

 Jawapan saya, YA, INSURAN MMG DIPERLUKAN
 kenapa ya ?? Kerana, saya baru kematian adik saya yang berumur 18 tahun, seorang lelaki yang sihat tubuh dan badannya hanya kerana kanser. hanya 2 tahun sahaja pentyakitnya dikesan kemudian bagaikan kanser tersebut telah menyerangnya secara ganas. akhirnya, dari seorang yang normal dan sihat, dia lumpuh segalanya termasuk tiada peti suara untuk bercakap.

Mestilah pd masa tersebut, saya yang merupakan ahli keluarganya menyatakan "MENYESAL KERANA TIDAK MENCARUM INSURAN UNTUKNYER" .

Tajuk 2 : Jadi, apakah pilihan saya ??

Saya, sehingga ke hari ini masih diselubungi pelbagai persoalan. kerana saya bukanlah orang yang punyai pendapatan begitu lumayan untuk mampu mengagih-ngagihkan duit untuk pelbagai perkara.

Apa yang penting : saya perlu fokuskan duit gaji untuk : (1) mak dan abah, (2) Hutang-hutang bank, (3) Belanja anak, (4)  Belanja yang tidak direkodkan (termasuk segala keperluan yer, dapur lah, minyak kereta lah, lipstiklah, bajulah, sopim2 untuk rileks mindalah dan macam2 lah)

Jadi, nampak tak, saving yang paling penting tidak saya nyatakan...(Tolong jgn tiru gaya hidup saya - ianya memang salah) tapi itu adalah hakikat sebuah kehidupan. 

Kehadiaran 2 anak kecil yang comel menyebabkan saya ingin untuk memberikan mereka yang terbaik. Anak-anak kecil ni mudah demam kan. Bila anak demam pada suhu yang agak tinggi, saya berasa begitu bersalah pada diri sendiri, kerana tidak mampu untuk mendapatkan rawatan di hospital swasta macam kawan-kawan yang lain. (walhal, hospital kerajaan pun punya kepakaran yang lebih hebat dari swasta kan, tu cuma pandangan biasa saya dan masyarakat kita hari ini....berpandangan yang berbayar itu hebat) Tapi, untuk anak, kita sanggup berbuat apa sahaja bagi memberikan anak yang terbaik.

Saya telah mengambil insuran lebih kurang 90 hari yang lalu..insuran apa biarlah tidak saya jawab. Semasa saya membuat pihan untuk mencarum insuran, saya telah membuat kajian berbulan-bulan untuk mengambil insuran yang terbaik dan tidak menyusahkan saya. akhirnya pilihan saya adalah "medical card". 
Kenapa?? saya berasa jika 2 anak comel saya demam, saya boleh berada di ward di hospital swasta yang hebat macam kawan-kawan yang lain.

**disitu, saya telah membuat kesilapan dalam hidup saya. saya seolah-olah berdoa untuk anak kecil saya sakit dan perlu dimasukkan ke ward.....mintak maaf sayang, bukan begitu, mama inginkan yang terbaik untuk sayang mama, mendapatkan rawatan daripada hospital yang terbaik..mama sedih bila misi-misi ambik darah anak mama untuk diagnosis apakah punca demam.

Tapi, bila 1st trial saya untuk mendapatkan rawatan, saya tak dapat pun apa yang saya nak..sebab, ward penuh..jadi akhirnya saya ke klinik swasta biasa sahaja sebagaimana dulu.Jadi, saya masih belum ada pengalaman yang berkait dengan insuran. 

dan tulisan bukanlah forum saya untuk bercerita kelebihan atau kekurangan insuran.

Tajuk 3 : Kata hati saya

Insuran bukan Saving... Ejen akan menyetakan berkali-kali pada kita yang insuran bukan simpanan jadi janganlah mengharapkan apa yang kita bayar akan kita dapat balik dalam jumlah yang sama. 

Ya saya tahu, tapi dengan kekangan duit yang taklah banyak mana ni, saya berasa yang insuran saya pilih tempoh hari bukanlah pilihan yang paling baik. 

Kenapa saya berkata begitu : untuk saya menggunakan medical card, saya perlu menunggu tempoh matang selama 90 hari...dan selepas tempoh matang tu, saya perlu "memasukkan anak saya ke ward" barulah kos rawatan boleh ditanggung. Emm, saya masih berfikir untuk meneruskan atau masih berfikir. 

tapi saya perlu ingat, PA Insuran memang murah, tapi benefit pun murah kan..dan, jika saya carum pada jumlah yang mahal, tentunya hati saya kadang-kadang macam "berdoa" pulak untuk menghuni di ward untuk claim..nauzubillah....

pada saya, insuran itu penting tp kajia dulu kemampuan untuk membayar..sebab insuran ini hanya perlindungan ...apa maksud perlindungan?? kalau terjadi peapa kita dipayungi oleh pakej yang kita telah pilih dan bayar...Tapi apa berlaku jika kerana insuran, kita perlu berhutang sana sini untuk yang lain. Bagi mereka berpendapatan tinggi, persoalan ini nampak "biasa" tapi bagi kita yang sederhana, saya berasa, saya perlu memikirkanya. Di samping buangkan niat di hati untuk kemewahan kerana mampu menghuni di hospital-hospital swasta yang mahal.

Jadi, saya masih lagi membayar tetapi mencari-cari inruran yang menyenangkan saya untuk menggunakan dimana-mana sahaja tanpa saya perlu memasukkan anak saya ke wad hanya untuk rawatan yang ditanggung oleh insuran pada kadar saya bayar RM200/sebulan untuk seorang anak.

**********************

selamat tinggal 2013.

2014

Boom..Boom...Boom

Tandanya 2013 semakin jauh meninggalkan kita. Walau telah lama datanganya angka baru, tapi disini saya tetap ingin mengambil peluang untuk mengucapkan 

"SELAMAT TAHUN BARU,"

Apa biasanya yang dikaitkan dengan Tahun Baru ????

1. Azam  baru

2. Kenangan dulu

3. Semangat yang menggunung.

Ya, sama macam saya. 2013 adalah jerih dan perih saya dan Tahun terakhir saya dengan arwah abe ( abe meninggal kerana kanser).

Tapi, pada hari kematianya, saya dihadiahkan dengan seorang anak kecil yang sangat comel iaitu Adam Haris. 

Semasa abe dikafankan dirumah saya, saya sedang di labour room untuk Adam Haris. Takdir telah menetapkan untuk kita tidak berjumpa, Tapi di sana Insyaallah saya sentiasa berdoa untuk kita diketemukan. Amin.

Saya tidak ada apa bicara disini, cukup saya inginkan :-

Ya allah, Berikanlah mak dan abah saya kesihatan yang baik, Dipermudahkan tiap urusan hidup dan mati mereka.

Ya allah, berikanlah kebahagian dalam rumahtangga saya sampai bila2, Permudahkan urusan hidup dan mati kami.

Ya allah, jadikanlah anak-anak kami anak yang soleh dan solehah.

Ya allah, jadikan keluarga kami keluarga yang angkau pengmudahkan tiap urusan sebagaimana engkau permudahkan urusan hamba-hambamu yang soleh.

2014 : Nafas baru, saya ingin menulis...hmmm, menulis apa??? penulisan yang berkait dengan kerjaya saya.  

Menyusukan adik dan kakak.

Susu kan adik dan susu kan kakak.

Ups! ini memang kenyataan. Masa adik lahir kakak berusia 1 tahun 7 bulan dan kakak dari umur 6 bulan telah menggunkan cawan untuk minum susu. Jadi, kakak hanya minum susu tepung hanya untuk menahan lapar dan hanya kenyang dengan menyusu. Selama mengandungkan adik, memang masih menyusu kakak. Cuma, kata orang-orang tua, "kakak dah ambik hak adik" dan perlu dielakkan takut kakak cacing atau demam yang keterlaluan.

Bila adik lahir, kakak memerhati dari tepi. Menitik-nitik air liur melihat adik menyusu. Cukup-cukup kesian melihat kakak yang baru berusia 1 tahun lebih dan masih memakai pampers. Jadi, aku kuatkan hati untuk menyusukan kedua-duanya. Google dan Google dan Google untuk memperoleh keyakinan diri dan menjamin tiada kesan kepada kakak.

Hasilnya, konsep 'supply and demand' digunakan. Susu akan dihasilkan mengikut permintaan. Kakak cukup adik pun cukup. yang penting, tanamkan dalam hati dan berdoalah agar susu ini memberikan khasiat pada anak dan bukanya memudaratkan di antara kedua mereka.

Alhamdulilah, dah hampir setahun mereka menyusu bersama. Ada jugak kadang-kadang nampak adik ada rasa nak marah pada kakak. Mana taknya, kakak suka-suka tukar kiri kanan dengan alasan "air cucu dah takde".. adiklah yang menjadi mangsa keadaan. Cuma, perlu fikirkan satu perkara, menyusu ini memerlukan kesabaran yang tinggi kerana kita akan keletihan yang teramat. Bila balik dari ofis, anak-anak akan minta disusukan, dalam masa yang sama banyak kerja-kerja rumah perlu settle. So, JGN FIKIRKAN MASA REHAT ATAU MASA BERSENDIRIAN...TIADA MASA UNTUK ANDA bersedirian sebagaimana dulu kala..hahaha

Ada jugak satu kali tu pergi kenduri. Mulanya adik menyusu than kakak pulak. Kata seorang nenek tu, mana tak menangisnya budak ni, susu adik kakak ambik. Ye ke?? ada hak masing-masing. yang ada, adalah mereka akan bertentangan mata bila menyusu, sama-sama main tangan, sama-sama bertepek ngan mama. Hanya Allah yang mengetahui akan nikmatnya saat itu. allahuakbar. Betapa akrabnya mereka berdua.

Cuma,

jika kemana-mana contohnya miting ke kursus ke atau peapa yang perlu tinggalkan mereka berdua, maka susu akan membengkak dengan cepat dan sakit. Sebab mereka tidak meminumnya. tak pyh risau, sakit itu menyebabkan kita akan merindui mereka untuk berjauhan.

Susu ibu adalah yang terbaik dan sentiasa berkeadaan baik dan hanya memberikan kesan yang sangat-sangat baik pada anak anda !  

--------------------

Jom tgk fb kedai kecil ai : https://www.facebook.com/qcorelle.qvantage?fref=ts

#kedai pinggan mangkuk


#Kedai Perfume

Sedetik kenangan 2012

Cepat masa berlalu. Tahun 2013 semakin menghampiri dan 2012 akan meninggalkan kita. 
Mari sama-sama kita mengenang kembali suka dan duka kita di tahun ini. Hanya tinggal belasan hari sahaja lagi dan ianya akan pergi.


Bagiku tahun 2012 merupakan tahun yang menguji jiwa kami sekeluarga. Ujian yang datang pada kami merupakan anugerah ilahi untuk kami terus memanjatkan rasa syukur dan menjadikan kami lebih matang dalam menghadapi seribu halangan dan dugaan. 

Sesungguhnya, tak siapa menginginkan kesedihan dan keperitan tapi ianya datang tanpa diundang untuk memberikan kebahagian di suatu masa kelak. 

1. Keperitan abe menanggung kesakitan  

Abe (Adik lelaki ke-4 dlm kuarga kami) masih bertarung di ICU. Dimasukkan HUSM pada 21hb Nov 2012 kerana penyakitnya iaitu tumor telah merebak 100% di keseluruhan badan termasuklah kesemua organ melainkan hati dan otak.

Secara pribadinya, sukar untuk menerima kenyataan yang amat hebat ini. Abe 100% lumpuh anggotanya. Hanya mampu menggerakkan bibir sahaja. Tidak mampu bernafas dengan sendiri, semuanya memerlukan bantuan mesin. Makan melalui tiub yang disalurkan terus ke dalam. Dirinya semakin cengkung. Doktor pakar hanya mampu melihat dan tidak mampu berbuat peapa lagi kerana penyakitnya telah menyelaputi dikeseluhan organ.

Aku semakin lemah. Semakin tidak mampu berdepan dengan kenyataan. Untuk terus ke sana melihat penderitaanya, aku semakin hilang arah. Aku semakin lupa ini adalah ujian. Ya, aku cuba untuk menerima ini adalah suratan takdir, namun hakikatnya, aku masih tidak mengenali erti redha dan pasrah. Yang aku tahu, ya allah, kembalikan abe kepada kami sebagaimana sebelumnya.
  
2. Aku akan melahirkan baby baru awal tahun depan.

Alhamdulilah, rezeki datangnya dari DIA, aku akan melahirkan anak baru di penghujung bulan 1 tahun depan. DDE maybe : 220113. Alhamdulilah.

Kalau bertanya mengenai morning sickness - jawapan aku, kandungan kali ini tidak sekalipun aku  muntah. Sungguh, sehinggakan kadang-kadang aku terlupa akan diri yang sedang membawa nyawa lain dalam perutku. Qisha (anak pertamaku), perlu berhati-hati kerana sentiasa bleeding. Tidak boleh mengangkat berat keterlaluan, bekerja keterlaluan dan sebagainya. kalau tak jawabnya, check in lah aku di Hospital Machang. atau pun MC berminggu2. Huwaaaaaaa..

Tapi kali ini, kandunganku terlalu mudah Aku berdoa agar mudah aku melahirkannya sebagaimana Qisha dulu. Ya allah, sesungguhnya padamu aku bermohon. Amin.

Hmm aku dh hilang kata-kata. tiada point penulisan lagi....huhu