cara saya berfikir untuk menambah pendapatan

Duit tu xdeklah penting sangat kan ???

pergh ayat, ada ker orang bisa berkata semudah itu??

haha.

Tapi untuk kelangsungan hidup kita kena BERTINDAK.

1)

fikirkan masalah

Masalah saya : Gaji saya cukup2 jer bayar hutang. nak bayar duit minyak pun tak lepas

2)

Fikirkan kekuatan dalam diri

Duduk depan cermin, cehh tgk dari atas ke bawah
dari bawah ke atas
dari kiri ke kanan
dari kanan ke kiri (nak selfie uplod dlm fb pun ok)
tanya diri : ada upaya tak 'JIKA AKU' buat dot dot dan dot.

masalah kemudian hari akan timbul jika kita tidak tegas untuk menjawab persoalan ini secara jujur.

sebab,

cth nyer :

Tajuk cadangan saya : saya berasa ingin mencuba untuk menjual aiskrim malaysia kepada budak sekolah 

Tempat target saya : di kedai-kedai berhampiran sekolah @ kantin sekolah

Cara : saya sendiri akan membuat aiskrim malaysia dan meletakkan di dalam 'kotak putih kedap' (entahlah ai xtauu nama dia yang sebenar) dan saya akan menghantarnya setiap hari.

dari perenggan atas ,

saya telah mempunyai : BENDA YANG SAYA NAK BUAT, SASARAN SAYA DAN CARA SAYA ADAKAN PRODUK

tetapi,

saya juga perlu berfikir mengenai masalah.

apa maksud masalah????

Ya, saya boleh membuat aiskrim TETAPI !!!! kekangan saya sebab my laling berjauhan dari saya dan saya ada 2 anak kecil yang berumur 3 tahun dan 5 tahun.

maksudnya, saya perlu merancang masa yang seimbang. (Carilah maksud merancang masa yer sebab sebagai seorang ibu kita nak mengajar anak kita solat, nak mengajar anak kita pembelajaran, nak mengemas rumah, nak buat itu nak buat ini)...........
okey, itu namanya kekangan.

dan, 
saya seorang penjawat awam. Masa kerja saya adalah rutin : 8.00 pg hingga 5.00 petang. Maksudnya, saya ada masa untuk menghantar aiskrim malaysia saya pada waktu lunch shj.

hmmmmm....

okey, lagi satu. Bilakah sasaran saya tadi iaitu budak sekolah akan membeli aiskrim malaysia saya?

mestilah selepas waktu tengah hari. 

dan bilakah kedai runcit tersebut akan start bukak pintu kedai?

mestilah lepas2 dhuha kan.

hmmmm.....

jadi, masalah tu, saya ada masalah untuk menghantar aiskrim malaysia saya dan masalah jika saya keluar semasa lunch hour, saya telah mengambil masa kerja harian dan lagi masalah sebab rumah saya jauh dari kawasan tempat kerja yang mana aiskrim tentu2 didalam peti sejuk rumah saya dan masalah lagi bila saya kena kejar thumprint di awal pagi dan petang dan terikat dengan ambik dan hantar anak sekolah.

perghhhh....byk kan masalah saya.

Tamat cerita saya yang nak jadikan aiskrim malaysia sumber tambah pendapatan saya............

dan saya telah merasakan saya tidak akan berjaya membuatnya.

Masalah terletak kepada kekangan masa dan komitmen masa kerja saya. Okey, disitu saya rasa saya perlukan PLAN B.

Nampak tak uols, ai try bagitahu dalam bahasa mudah. Cara bagaimana nak bermula. IGT, dan ingat, bila kita memulakan sesuatu jangan kita berhenti di awal waktu kerana baru kita xtahu dan baru sedar masalah yang datang nak couple dengan kita.

Tetapi,

WAJIB atas kita apabila bermula dan mestilah terus melangkah.
Ada jer masalah dtg kita dengan tegas ada langkah mengatasi.

muahhh. Jom kita tambah pendapatan.
Xpyh stres dengan kenaikan harga barang. dah memang barang tu akan naik dan naik, dan duit akan semakin tiris dan tiris walau kita merungut dan protes.


----------------
Jom tgk fb kedai kecil ai : https://www.facebook.com/qcorelle.qvantage?fref=ts

wasap ai : 0136542336

#kedai pinggan mangkuk

#Kedai Perfume


Perfume De'xandra boleh jadikan salah satu cara tambah pendapatan. nanti ai update cara..muahhh

ore klate, nok perfume mehh i cod...
















No comments:

Post a Comment