anak saya meninggal dan berpantang tanpa anak

(Lama saya tidak bercerita mengenai Adam Haziq, sebab saya ingin menulis dalam keadaan waras dan tenang dan tidak beremosi)


Semalam - 29/5/2016 (Ahad)

saya dipanggil untuk mendengar dari sudut sains akan punca kematian anak saya.


108 hari Adam Haziq kembali kepada penciptanya dan saya juga akan kesana bila sampai masanya (masa yang hanya Dia maha mengetahui).

Kenapa anak saya ?

Jika baby lain minum susu, susu akan dicernakan akan dialirkan sebagai zat dan akan menjadi penyumbang tumbesaran kpd baby tersebut.

Manakala anak saya mengalami kerosakan kepada struktur kromosom dan akhirnya proses kitaran dalam tubuhnya adalah tidak lengkap. akhirnya, kitaran cuma berlaku separuh sahaja menghasilkan amonia @ toksid di dalam tubuhnya. Hasilnya adalah pada kadar luar biasa dan terlalu tinggi. 

kita,  untuk menjadi seorang perempuan memerlukan kromosom X dan X manakala lelaki memerlukan X dan Y. disebabkan faktor genetik, saya mengalirkan kromosom X yang rosak (genatik faktor). proses pembentukan xx atau xy hanya Dia yang berkuasa tetapi sains menyatakan X saya mengalami masalah dan menyebabkan kesan (inborn Error) kepada anak saya. 

hmm...agak sains. Agak complicated. 

Jika anak saya xx, maka dia kuat kerana adanya aliran kromosom  x dari suami. Tetapi bila gabungan x dan y, hanya y yang baik manakala x mengalami kerosakan. 

cuba anda bayangkan jika kita membawa kenderaan yang enjinya bermasalah. akhirnya masalah kepada pelbagai perkara kan. begitulah kromosom. Asasnya adalah kerosakan kromosom dan akhirnya masalah untuk hidup.

Saya tanya, ada tak yang boleh hidup dan macmana penghidupanya.

1. kata doktor, ada ! tetapi tidak sempurna.

ada !. tetapi bergantung kepada PD dan kawalan pemakanan sepenuhnya. (PD tu katanya mcm dialisis untuk pesakit buah pinggang. Bayangkan anak berusia 2 hari dh perlu ditebuk perutnya untuk keluarkan toksid didalam tubuhnya, subhanallah).

saya kata, kesianya...

kata doktor, lagi kesian kalau membiarkan toksid di dalam tubuhnya.


sehelai ni jer kain yang saya sempatkan pakaikan kepadanya. Masih belum berbasuh (air mata saya jatuh, saya cuba untuk tidak menangis hari ini, tetapi tidak berjaya)

Maksudnya, anak saya inborn error dan spesific to OTC. 

kata doktor mungkin kes saya 1 / 10 000 baby. mungkin. 


saya.

Saya perlu senyum. Saya perlu kuat semangat. Saya perlu yakin. Kerana mati itu pasti tetapi penghidupan wajib saya teruskan.

Berpantang tanpa anak adalah memori saya untuk anak ke tiga. Tetapi untuk kelahiran akan datang saya tidak lagi boleh melahirkan di hospital2 biasa melainkan HUSM ataupun HKL. 

Kenapa? Sebab  jika saya mengandungkan anak lelaki dikhuatiri akan menjadi perkara yang sama. kerana OTC ini hanya kepada anak lelaki SAHAJA. Tetapi, saya yakin kepada keteapan yang maha kuasa. saya yakin kepada solat hajat dan DOA. Saya yakin allah maha menentukan segalanya. Saya yakin saya ada Allah.

Saya berharap saya akan terus tersenyum bahagia. Saya berharap saya akan terus waras dalam segala perkara. Saya berharap saya akan rasional.

Saya tahu diri saya kini terlalu lemah. Saya tahu saya tidak kuat untuk berdepan dengan kenyataan. untuk menerima kenyataan bagi perkara yang telah berlaku dan akan berlaku.

--------------------

Jom tgk fb kedai kecil ai : https://www.facebook.com/qcorelle.qvantage?fref=ts

#kedai pinggan mangkuk


#Kedai Perfume




No comments:

Post a Comment