jangan amik mudah baby menangis berpanjangan

saya bukan doktor, saya bukan misi, saya bukan bidan.

maaf jika ada tersalah dalam entry saya ini.

pengalaman saya,
adam haziq menangis dan tak nak menyusu dari pukul 1 pagi (hari pertama kelahiran) sehingga pagi esoknyer pada pukul 6 pagi. (pukul 1 pagi itulah yang saya perasan masa terakhir adam haziq menyusu)

masa ni, saya dalam wad pematauan selepas bersalin. berkali-kali misi datang amik adam haziq dan kembalikan semula kepada saya.

pada mulanya, saya perasan misi bagi susu kepada adam haziq.
tetap menangis.

kemudian, dimandikan.
juga menangis.

kemudian misi sapukan minyak angin diperut di dada adam haziq 
tetap menangis.

amik ke dalam sana (tempat misi) dan kembalikan pada saya,
tetap menangis.

masa ni, adam haziq dah menolak susu saya. saya dapat rasakan dahinya sedikit panas (dedar).
saya maklumkan kepada misi, demamker anak saya?
kata misi, TIDAK.

masa ni, misi tetap berkeras suruh saya menyusukan adam haziq. dan marah bila saya katakan adama haziq tak nak menyusu. Katanya, saya telah sycho adam haziq. emmm

anda sebagai yang akan bersalin.

jangan percayakan sesiapa disekeliling anda. walau dia pakar dalam profesion tersebut. yakin dgn kata hati tetapi jangan melampau. jadi,

di dalam beg persedia bersalin, lengkapkan juga :

- alat cek suhu anak
- minyak angin

jawapan kepada entry saya,

setiap tangisan baby ada ceritanyer. ada keinginannya.

teriakan kelaparan lain bunyinya.

teriakan dirasuk hantu lain bunyinyer

teriakan sakit yg kronik seperti adam haziq juga lain bunyinyer.

jadi, sebagaimana misi yang menjaga adam haziq pernah memberitahu saya, kami ini dilatih untuk mendengar bunyi teriakan, bunyi mesin nyawa, dan pandangan fizikal untuk melihat kesakitan baby2.

faham kan.

maksudnya, jika baby anda luar biasa menangis, rujuklah kepada hospital pakar dengan segera. hospital pakar bukan bermaksud hospital swasta semata-mata.

mungkin, baby anda masih boleh diselamatkan.
google jenis tangisan. halusi.
dan berdao supaya anak anda tidak sakit dan anda berjaya mengesan masalah anak anda.

ini pengalaman saya dan adam haziq yang mana misi dan juga doktor di dalam wad pemantauan tidak tahu yang adam haziq dalam sakit yang teramat dan saya discaj seperti biasa dr wad bersalin.


 

No comments:

Post a Comment