sesuci kasih ibu..

ma..Ibu..mama..mummy....mak..che...mek.....


Pada hakikatnya adalah sama, yang membezakan cuma baris huruf yang tertera, baris kata yang menuturkan. fungsi ibu tetap sama, hanya membesarkan kita dengan jayanya. Di kala kesempitan, di kala kepanasan, di kala kejauhan, ibu tetap sama berdiri di sana melihat anak-anaknya untuk menjadi insan berguna.

Siapa kita untuknya? Berapa jumlah masa kita ketengahkan untuk seorang ibu? Berapa jumlah wang gaji kita peruntukan untuk kegembiraan ibu? Berapa jumlah panggilan untuk hanya satu soalan " mak, apa khabar".

Di sebalik kesibukan kita dalam meneruskan kehidupan, sukar untuk dipahatkan kepentingan ibu dalam diri kita. Kadang-kadang panggilan kita terima hanya dijawab dengan ayat ringkas " i'll call u later" atau "mak, saya sibuk sekarang, petang nanti saya call balik" atau ayat-ayat lain yang cukup mengguriskan.

Sedarkah kita, bila kesusahan, wajah tua yang penuh pengasih itu akan hadir menyenangkan tiap kesulitan kita. Apa jua kesusahan, si tua itulah yg dtg menghulurkan 10 jari pertolongan dalam ketenangan dan pasti dengan penuh KEIKHLASAN.

ucaplah SELAMAT HARI IBU sementara ibu anda masih disisi.. Bagilah penghargaan walau siapa ibu anda. Siapa mereka, sikit atau banyak kasih mereka pada anda dan apapun perbuatan mereka, IBU tetap IBU selamanya..Ibu yang menjadikan anda secemerlang hari ini..
Nama mereka yang anda gunakan tiap kali anda mengisi permohonan kerja, tiap kali biodata anda diminta dan segalanya..

sayang ibu anda..sayang ibu anda..sayang ibu anda..mereka masih di sisi anda. Hargai mereka.cium mereka ucapkan betapa hebatnya anda menjadi anak mereka..

wallahuwa'lam...

No comments:

Post a Comment